دفتر روانشناسی فاطمه شیدایی

با خود تکرار کن: من می خواهم، من می توانم، من انجامش خواهم داد، من موفق خواهم شد.

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

سوال از کودکان

 

 

میدونی وقتی یکی میگه دین چه معنی میده.؟!

جواب اول: نه نمیدونم

جواب دوم: همین که نماز میخوانیم که خدارو عبادت کنیم.

معنیه کلمه‌های خیر و شر و میدونی.؟!

جواب اول: نه نمیدونم

جواب دوم : نه

معنی خوبی و بدی رو میدونی.؟!

جواب اول: آره میدونم همین که دعوا نکنم با خواهرام و با مامان وبابام خوب رفتار کنم میشه خوبی و بدی هم اینکه دروغ بگم و کار بد انجام بدم.

جواب دوم: چیزایی که برای ما خوبه مثل نماز بخونیم وبدی هم یعنی یکی رو اذیت کنیم ویا کسی رو مسخره کنیم.

تحلیل: کودکان معنی کلمات رو براساس تصور و ذهنیت خودشون تحلیل میکنند ومعنی خوبی و بدی را میدانند اما هنگام عملی کردن دچار مشکل می‌شوند مثلا می‌دانند که دعوا با برادر و خواهر بد است اما زمان انجام دادن دعوا آن را تشخیص نمیدهند و آن را انجام میدهند. 

۲۸ آذر ۹۹ ، ۱۱:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه شیدایی

سیری در دین شناسی یونگ

 

به باور یونگ دین دارای نیرویی برتر است که در همه‌ی اعصار مردمان را بر آن داشته، به آنچه نااندیشیدنی است بیندیشند، بزرگ ترین رنج ها را بر خود تحمیل کنند، تا به اهدافی که لازمه‌ی کسب تقدس است نائل آیند. یونگ میگوید: (دین همان قدر واقعی است که گرسنگی و ترس از مرگ، و میان فعالیتهای معنوی انسان از همه  قویتر و اصیلتر است، هرچند که این همان کارکردی است که بر سر راهش، حتی بیش از مسأله‌ی میل جنسی یا مسأله‌ی انطباق اجتماعی، مانع ایجاد کرده اند.)

یونگ معتقد است دین یک  رابطه‌ی درونی با  عالیترین و نیرومندترین ارزش ها- خواه مثبت یا منفی-  است. این رابطه میتواند ارادی یا غیرارادی باشد. به باور یونگ این واقعیت روان شناسانه نیرومندترین تأثیر را در عملکرد ما دارد. زیرا همواره عامل روانی شدید وجود دارد تا آن را خدا بنامیم.یونگ مدعی است که انسان همواره به کمک دین نیازمند بوده است و کمک دین بدین ترتیب است که ناهشیار، روان آدمی را به مرتبه ی آگاهی  میرساند و سپس انسان را آزاد می گذارد تا به بهترین وجه ممکن بر آن فائق آید.  یکی از تعابیر یونگ در تفسیر دین، اتصال به لایتناهی است که انسان را از محدودیت ها و بیهودگی ها نجات میبخشد: (فقط اگر بدانیم که لایتناهی تنها موضوع مهم است، می- توانیم از محکم کردن علاقه خود به بیهودگی و انواع و اقسام هدفهایی که دارای اهمیت واقعی نیستند، حذر کنیم. اگر دریابیم و احساس کنیم که اینجا در این زندگی به لایتناهی ربطی داریم، امیال و حالات ما تغییر میکند.)

( یونگ در دستگاه روانشناسی خود که مبتنی بر پژوهش تجربی است، میکوشد پدیدههای گوناگونی را که به انسان  مربوطاند، از جمله دین را بر شیوههای علمی بررسی کند و از توسل به هرگونه ملاحظات فوق طبیعی بپرهیزد، به این وسیله او میخواهد بگوید که دین یک واقعیت روان شناسانه است.) (هر چند غالباً درباره ی من گفته شده است که فیلسوف هستم، ولی حقیقت این است که پیرو اصالت تجربه ام. و از نظر پدیدهشناسی تبعیت میکنم.) با این وجود، او خود را منکر مسائل متافیزیک نمیداند و اعتبار این ملاحظات را انکار نمیکند فقط مدعی است که صلاحیت بررسی پدیدههای مابعدالطبیعی را ندارد.  

۲۰ آذر ۹۹ ، ۲۰:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه شیدایی

فروید و روانشناسی دین

فروید  دین و روانشناسی دین:

از نظر فروید شباهت زیادی میان فعالیت مردم دیندار و رفتارهای بیماران روان رنجور وجود دارد. هر دو دسته تاکید دارند کارها را به صورت آیینی انجام دهند و در هردو آیین با سرکوبی غرایز اساسی همراه است. فروید دینداری را بر پایه عقده ادیپ و دین ورزی را بر مبنای اندیشه پدر- خدا قرار می دهد.

فروید خود را یهودی رها شده، شکاک و کاملا بی دین می دانست. او از باورهای کاتولیک ها تنفر داشت و دشمن واقعی را دین و کلیسای کاتولیک می دانست. فروید از اعمال دینی یهود نیز تنفر داشت و پس از ازدواج نیز همسر و فرزندانش را از آموزه های دینی یهود بازداشت. او دین را زائد و برخاسته از ذهن کودکانه بشر می دانست و معتقد بود با رشد علمی انسان، بندهای توهم از پایش باز می شود. روش فروید روان تحلیل گری یعنی کاوش در لایه های پنهان روان یا ناخودآگاه بود. مهم ترین اندیشه فروید که در همه حوزه های علمی او به ویژه دین تاثیر گذاشته، عقده ادیپ است. "عقده ی ادیپ بدین معناست که کودک به دلیل عشق به پدر یا مادر (جنس مخالف) با پدر یا مادر (جنس موافق) خود به شدت به رقابت می‌پردازد.

منبع: rasekhoon.net

۰۷ آذر ۹۹ ، ۱۲:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه شیدایی